Każdy samochód osobowy, wyposażony w silnik spalinowy, posiada również specjalny sterownik, kontrolujący jego pracę. W zależności od modelu oraz wieku pojazdu elektronika jest znacznie bardziej skomplikowana i wymaga od serwisantów ogromnej wiedzy, która pozwoliłaby dokonać naprawy w przypadku usterki. Muszą oni być dobrze zorientowani, jakie typy sterowników pojawiały się w pojazdach z silnikiem benzynowym, a jakie z wysokoprężnym i w którym miejscu szukać rozwiązania. Najwięcej problemów z elektroniką pojawia się w Oplach oraz Fiatach, dlatego warto być przygotowanym i wiedzieć, jakie konkretnie elementy sterują pracą silnika.

Sterowniki silnika – Opel

część samochodowa

Decydując się na zakup Opla, bez względu na model i rocznik, zawsze warto zapoznać się z największymi usterkami. Na niejednym forum motoryzacyjnym można znaleźć liczne zapytania, dotyczące problemów z pracą silnika i elektryką. Wymieniane są nazwy sterowników, takie jak hsfi 2.5, który wykorzystywany był między innymi w Oplu Merivie z silnikiem benzynowym 1.6. Jego awarie mogły przyczynić się do powstania takich objawów, jak nierówna praca, wzrost zużycia paliwa czy niska moc, które nie należą do najprzyjemniejszych. Do najbardziej awaryjnych modeli klasyfikowały się także Astra oraz Vectra z modułem hsfi 2.1, który niestety miał wadę fabryczną. Jego wymiana to kosztowna sprawa, zwłaszcza na model zmodyfikowany, dlatego na rynku są specjaliści, zajmujący się jego naprawami.

Sterowniki silnika – Fiat

sterownik silnika Fiat

Ta włoska marka nie ma chyba w swojej gamie pojazdów żadnego modelu, który nie miałby problemów z elektroniką. Zazwyczaj są to niewielkie usterki typu problemy z czujnikami ABS czy dodatkowym wspomaganiem kierownicy, jednak zdarzają się sytuacje, kiedy to sterowniki silnika ulegają awarii. Wtedy problem jest znacznie poważniejszy i należy szukać specjalisty, który zweryfikuje usterkę. Najczęściej mówi się o module IAW5NF, występującym głównie w Stilo, gdzie był fabryczny problem z płytą PCB. Błąd ten pojawia się jednak także w innych numerach sterowników – IAW5AF oraz IAW59F występowały w modelach Punto, Doblo oraz Seicento. Popularność tych pojazdów pozwala do tej pory na naprawę sterownika silnika niewielkim kosztem w specjalistycznym warsztacie.

Warto podkreślić, że typów sterowników jest na rynku zdecydowanie więcej. Każdy producent ma minimum kilka modeli, dopasowanych do rodzajów silników oraz ich możliwości. Ich naprawa również się od siebie różni, co wymaga dużej wiedzy i doświadczenia w elektronice. Dlatego zaleca się wizyty w specjalistycznych punktach, zajmujących się wyłącznie naprawą sterowników silnika.