Mechaniczna konstrukcja samochodu jest bardzo złożona i zróżnicowana w zależności od marki, modelu, rocznika czy rodzaju paliwa. Mimo to, w każdym z nich, można znaleźć element zwany pompą wtryskową, której zadaniem jest podawanie odpowiedniej dawki paliwa do cylindrów. W każdym pojeździe z silnikiem spalinowym, bez względu na typ wtrysku, może ona występować w różnej postaci, jednak bez niej komfort jazdy, o ile można to nazwać jazdą, znacznie spada. Samochód zaczyna szarpać, gasnąć, a także mieć problemy z odpaleniem. To są poważne oznaki tego, że konieczna będzie naprawa sterownika pompy wtryskowej.

Sterownik pompy wtryskowej – jak sprawdzić działanie?

sterownik pompy wtryskowej

Najczęstszą przyczyną problemów z pompą wtryskową może się okazać brak sygnału, przepływającego z czujnika. Prawdopodobnie doszło do uszkodzenia sterownika, co by wynikało z mechanicznego zużycia pompy bądź awarii tranzystora mocy. Powodów może być znacznie więcej, jednak aby przekonać się, czy naprawa sterowników pomp wtryskowych będzie konieczna, należy je dokładnie sprawdzić. Wbrew pozorom nie jest to skomplikowana sprawa, wystarczy odrobina wiedzy o mechanice i sprzęt informujący o przepływie prądu w przewodach. Wystarczy umieścić próbnik napięcia na samej górze pinów sterownika, by uzyskać odpowiedź. Jeśli mała żarówka się zaświeci, to znaczy, że w tym miejscu pompa działa, jak trzeba, natomiast jeśli nie, regeneracja sterownika pompy wtryskowej będzie pierwszym krokiem do naprawy auta.

Pozostałe problemy z pompą wtryskową

naprawa sterownika

Należy pamiętać, że w zależności od konstrukcji silnika, każda pompa wtryskowa może się od siebie znacznie różnić. Mowa nie tylko o budowie, ale również położeniu oraz roli, jaką pełni. Oczywistym więc jest, że sterownik pompy wtryskowej VP44 będzie się nieco różnił od modelu VP37. Jednak nie tylko on jest odpowiedzialny za powstałe uszkodzenia – często może to być także zła jakość oleju napędowego. Jeśli znajdzie się z nim zbyt duża ilość wody, zanieczyszczeń lub ciał stałych, może dojść do przetarcia, a czasem nawet pęknięcia różnych elementów.

Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę z faktu, że eksploatacja pojazdu wiąże się z naturalnym zużyciem części. Wiele z nich zostaje uszkodzonych także w efekcie złego użytkowania i serwisowania samochodu, między innymi właśnie pompa wtryskowa. Warto więc zapoznać się z pierwszymi objawami awarii, by uniknąć poważniejszego uszkodzenia i poprzestać na naprawie sterownika pompy, który w porównaniu z całą częścią nie jest aż tak kosztowny.