Współcześnie produkowane pojazdy coraz bardziej są opierane na inteligentnych systemach, współpracujących z komputerem pokładowym. Wpływa to znacznie na poprawienie komfortu użytkowania takiego samochodu, jednak w przypadku awarii bardzo trudno jest ją zlokalizować. Może to być praktycznie każdy najmniejszy moduł czy sterownik, jaki na linii produkcyjnej został podłączony. W tym celu niezbędna będzie weryfikacja przy pomocy złącza OBD i dedykowanego programu diagnostycznego, który moduł uległ uszkodzeniu oraz czy da się go naprawić.
Sterowniki, które łatwo uszkodzić
Samochód został tak skonstruowany, by w czasie podróży zapewnić kierowcy oraz pasażerom jak największe bezpieczeństwo. Podczas stłuczki uruchamiają się więc poduszki powietrzne, a podczas próby wymanewrowania zaczynają działać ABS-y, które niejednokrotnie uratowały komuś życie. Naprawiając auto po wypadku, należy pamiętać o tym, że konieczna będzie naprawa sterownika AirBag oraz jego ponowne zaprogramowanie, by z deski rozdzielczej zniknął błąd. Niejednokrotnie zdążyła się też taka sytuacja, kiedy po bocznym zderzeniu doszło do rozłączenia czujników ABS w kołach. Aby przywrócić je do pełnej sprawności, przyda się naprawa sterownika ABS, co w przypadku kolejnej sytuacji pozwoli wyhamować, zanim do niej dojdzie.
Moduły o bardziej skomplikowanej konstrukcji
Każde auto, wypełnione elektroniką, może w pewnym momencie odmówić posłuszeństwa, ze względu na uszkodzenie któregoś z modułów. Dopiero po przeprowadzeniu diagnozy komputerowej można mówić o konkretnej awarii i szukać rozwiązania. O ile w przypadku rozkodowania immo off nie trzeba się za bardzo przejmować, bo można to sprawnie naprawić, tak w przypadku uszkodzenia sterownika silnika sytuacja jest znacznie poważniejsza. Zepsuty sterownik PSG 16, łączący w sobie funkcje sterownika pompy oraz ECU, objawiał się problemem z rozruchem pojazdu, szarpaniem czy ciągłym gaśnięciem. Wpływa to negatywnie na komfort jazdy, na którym raczej zależy niemal wszystkim kierowcom.
Rozszerzające się znaczenie najnowszych technologii w branży motoryzacyjnej jest zarówno plusem, jak i minusem dla mechaników. Wielu z nich musiało zamienić swój zawód na elektromechanika czy zakupić niezbędny sprzęt, by móc naprawiać najnowsze samochody. Teraz z powodzeniem naprawa modułu FRM czy kodowanie kluczyków mogą zostać wykonane w większości serwisów w dużych miastach. Wyjątkiem są sterowniki, które ze względów bezpieczeństwa nie powinny podlegać ponownemu zaprogramowaniu i wykorzystaniu w pojazdach.